Renoveringen
av den öppna släpvagnen 233
Trafikverkets
företrädare Helsingfors Spårvägs-
och Omnibusaktiebolag beställde år 1919 tolv öppna
sommarsläpvagnar av Sandvikens skeppsdocka. Vagnarna var likadana
som de vagnar som ASEA år 1916 hade levererat – korrespondensen
avslöjar att HSO bad varvet att helt enkelt kopiera en annan
leverantörs vagn!
Sommarvagnarna
var helsingforsarnas favoritvagnar då de var skönt
svalkande under sommarhettan. Man reste gärna stående
på fotsteget och hoppade av i farten. Under krigsåren
trafikerades vagnarna även vintertid på grund av svår
vagnbrist. De öppna sidorna var täckta med presenningar
eller fanerväggar.
När
biltrafiken ökade efter kriget, beslöt HST att
ta vagnarna ur trafik. Sommaren 1950 skulle bli den sista för
de öppna vagnarna, men under Olympiska spelen sensommaren 1952
togs vagnarna ännu en gång i trafik till stadsbornas
glädje.
 |
|
 |
|
 |
Vagn
233 i Lojo hösten 2006. |
En
sommarvagn bevarades i stadsmuséets samlingar, men
sommaren 2006 kom det fram att en vagn till hade bevarats. Efter
att vagn 233 hade tagits ur trafik hade den flyttats till stranden
vid Hästnässundsbron och fungerade som lusthus. Lusthuset
bytte ägare på 1970-talet och transporterades till Lojo.
Nu var ägaren villig att sälja vagnen.
Med
HST ingicks förhandlingar om under vilka förutsättningar
man kunde trafikera vagnen i dagens stadstrafik. Under förhandlingarna
kartlagde man säkerhetsrisker och planerade säkerhetsförbättringar
och ett modernt bromssystem. Efter detta började renoveringsarbetena
i Estland. Terg OÜ utförde metallarbetena och Olke DK
träarbetena. Renoveringen finslipades på HST:s depå
i Vallgård. I besiktningen 30.7.2009 kunde vagnen åter
konstateras trafikduglig.
Nu
går sommarvagn 233 åter i trafik. Helsingforsarna
och turisterna kan ta en runda på museilinjen och njuta av
sommarstaden.
|